ჩვენი საუკუნის გადაუჭრელი პრობლემები აღზრდის სფეროშიც აყენებენ ახალი იმპულსების აუცილებლობის საკითხს. დროის ნაკარნახევი სიახლეების დანერგვისას, რომლებიც ასე აუცილებელია აღზრდის პროცესში, ვალდორფის პედაგოგიკა გვთავაზობს სკოლის ისეთ მოდელს რომელიც თავისი სოციალური ფორმით მთლიანად ეფუძნება მასწავლებელთა და მშობელთა ინიციატივასა და პასუხისმგებლობას და რომელიც, პედაგოგიკის თვალსაზრისით, მხოლოდ მომავალი ადამიანის ჯანსაღ განვითარებაზეა ორიენტირებული.
ვალდორფის პედაგოგიკა საშუალებას აძლევს მასწავლებელს შეიმუშაოს პიროვნებისა და ასაკის შესაფერისი სწავლების მეთოდი და შინაარსი.
პირველი ვალდორფის სკოლა დაარსდა 1919 წელს შტუტგარტში, პირველი მსოფლიო ომის კატასტროფის შემდეგ. მისი დაარსების ინიციატორი იყო მეწარმე ემილ მოლტი, ხოლო პედაგოგიური მუშაობის სულის ჩამდგმელი კი – რუდოლფ შტაინერი. ეს იყო თავისუფალი, სახელმწიფოს გავლენისაგან მეტ-ნაკლებად დამოუკიდებელი კულტურული და სულიერი კერის მოდელი. ამჟამად, მთელ მსოფლიოში ექვსასზე მეტი ვალდორფის სკოლაა და მათი რიცხვი დინამიურად იზრდება. გერმანიაში ნაციონალ-სოციალისტური მმართველობის დროს ვალდორფის სკოლები დაიხურა და აიკრძალა.
ამიერკავკასიაში პირველი – თბილისის თავისუფალი ვალდორფის სკოლა – საქართველოს განათლების სამინისტროს, თბილისის მერიისა და გერმანიის საელჩოს ხელშეწყობით დაარსდა 1994 წელს და ამავე წლიდან საერთაშორისო ორგანიზაციის „ვალდორფის თავისუფალ სკოლათა კავშირის“ წევრი გახდა. ამ კავშირის ხელშეწყობით სკოლის პედაგოგთა უმეტესმა ნაწილმა გაიარა ერთი ან ორწლიანი კურსები შტუტგარტის უმაღლეს სკოლაში ზოგადი პედაგოგიური კვალიფიკაციის ამაღლებისა და ვალდორფის პედაგოგიკის მეთოდიკის დაუფლების მიზნით.
ვალდორფის პედაგოგიკას საფუძვლად რუდოლფ შტაინერის „ადამიანთმცოდნეობა“ უდევს, რომლის საშუალებითაც შესაძლებელი ხდება უფრო ღრმად ჩავიხედოთ ადამიანის არსის განვითარების კანონებსა და ამისათვის აუცილებელ პირობებში. თავის მხრივ, ეს გარემოება საფუძვლად უდევს პედაგოგიკას, რომელიც ადამიანის სრულყოფილი და ყოველმხრივი განვითარებისათვის აუცილებელ პირობებს ქმნის.
ვალდორფის სკოლა არ არის მსოფლმხედველობითი სკოლა. მიუხედავად იმისა, რომ იგი ქრისტიანული ეთიკის ფასეულობებს ეფუძნება, კონფესიური და მსოფლმხედველობითი ხასიათის მასალა არასოდეს ხდება სწავლების საგანი.
თავისუფალი ვალდორფის სკოლა მსოფლიოს ყველა ქვეყანაში ეროვნული სკოლაა, სწავლა დედაენაზე მიმდინარეობს, ხოლო სასწავლო და აღმზრდელობითი მასალა ისეა შერჩეული, რომ ეროვნული კულტურის წიაღში შესვლითა და მასზე დაყრდნობით მოსწავლეები ეცნობიან მსოფლიო კულტურას თავიანთი ასაკის შესაბამისად.
ვალდორფის სკოლა საჯარო, საერო სკოლაა. მოსწავლეთა მიღება არ არის დამოკიდებული მათ სოციალურ მდგომარეობზე, ეროვნებასა და აღმსარებლობაზე. ის ითვალსიწინებს მხოლოდ მშობელთა მზადყოფნას, აღზარდონ ბავშვები ვალდორფის პედაგოგიკის მიხედვით, მასწავლებელთა კოლეგიის ნდობით.
waldorfshule tbilisi
Waldorf education (also known as Steiner education) is a humanistic approach to pedagogy based on the educational philosophy of the Austrian philosopher Rudolf Steiner, the founder of anthroposophy. Learning is interdisciplinary, integrating practical, artistic, and conceptual elements.[1] The approach emphasizes the role of the imagination in learning,[2][3][4][5]:69 developing thinking that includes a creative as well as an analytic component.[6][7] The educational philosophy's overarching goals are to provide young people the basis on which to develop into free, morally responsible[8][9] and integrated individuals,[2][10][11] and to help every child fulfill his or her unique destiny, the existence of which anthroposophy posits.[12][13] Schools and teachers are given considerable freedom to define curricula within collegial structures.[14]
The first Waldorf school was founded in 1919 to serve the children of employees at the Waldorf-Astoria cigarette factory in Stuttgart, Germany. As of 2011, there were 1,003 independent Waldorf schools,[15] 2,000 kindergartens[16] and 629 institutions for special education,[17] located in 60 countries. There are also Waldorf-based public (state) schools, charter schools, and homeschooling environments;[2] in addition, other state and private schools are increasingly using methods drawn from Waldorf education.[18][19]
Pedagogy and theory of child development
The structure of the education follows Steiner's theories of child development, which describe three major developmental stages of childhood, each having its own learning requirements, as well as a number of sub-stages.[20] These stages are broadly similar to those described by Piaget.[21]- In early childhood learning is largely experiential, imitative and sensory-based.[22] The education emphasizes learning through practical activities.[23]
- During the elementary school years (age 7–14), learning is artistic and imaginative, and is guided and stimulated by the creative authority of teachers. In these years, the approach emphasizes developing children's emotional life and artistic expression across a wide variety of performing and visual arts.[20][24]
- During adolescence (age 14-19), to meet the developing capacity for abstract thought and conceptual judgment[23] the emphasis is on developing intellectual understanding and ethical ideals such as social responsibility.[20]
Pre-school and kindergarten: birth to age 6 or 7
Waldorf schools approach learning in early childhood through imitation and example.[28][29] Extensive time is given for guided free play in a classroom environment that is homelike, includes natural materials and provides examples of productive work in which children can take part;[20] such an environment is considered by Waldorf pedagogues to be supportive of the physical, emotional and intellectual growth of the child through assimilative learning.[29] Outdoor play periods are also generally incorporated into the school day, with the intention of providing children with experiences of nature, weather and the seasons of the year. Oral language development is addressed through songs, poems and movement games. These include daily story time when a teacher usually tells a fairytale, often by heart.[21]Aids to development via play generally consist of simple materials drawn from natural sources that can be transformed imaginatively to fit a wide variety of purposes. Waldorf dolls are intentionally made simple in order to allow playing children to employ and strengthen their imagination and creativity. Waldorf schools generally discourage kindergarten and lower grade pupils being exposed to media influences such as television, computers and recorded music, as they believe these to be harmful to children's development in the early years.[22][30] In case of television, this recommendation is consistent with the UK National Literacy Trust.[31]
The education emphasizes early experiences of daily, weekly and annual rhythms, including seasonal festivals drawn from a variety of traditions, with attention placed on the traditions brought forth from the community. Thus, though Waldorf schools in the Western Hemisphere have traditionally celebrated Christian festivals[32] such schools are now incorporating an increasingly wide range of cultural and religious traditions.[33] Schools located where Jewish, Buddhist, or Islamic traditions are dominant celebrate festivals drawn from these traditions.
No comments:
Post a Comment